середу, 21 серпня 2019 р.

Релевантність та пертинентність

Сьогодні хотілося б поговорити про релевантність  та пертинентність. Ці терміни частіше використовують стосовно контент-маркетингу або електронних пошукових систем. Але і в повсякденній роботі бібліотек вистачає проблем з розумінням цих понять і якісним обслуговуванням користувачів.

Чи поставало перед вами питання наскільки релевантною є інформація (джерела), надана відвідувачу бібліотеки і наскільки ця інформація є пертинентною для того ж відвідувача? Отже:

Релева́нтність (від англ. relevance) — міра відповідності отримуваного результату бажаному. В термінах пошуку — це міра відповідності результатів пошуку завданню, поставленому в пошуковому запиті.

Пертинентність (від англ. pertinent) - співвідношення обсягу корисної інформації до загального обсягу отриманої інформації. Тобто відповідність знайдених інформаційно-пошуковою системою документів інформаційним потребам користувача. Скорочено - ця корисна відповідність може бути виражена у вигляді відсотка на зразок ККД (коефіцієнт корисної дії).

І якщо з релевантністю ще такі собі справи, то з пертинентністю взагалі біда…

Треба розуміти, що релевантність визначається виключно алгоритмами пошуку конкретної пошукової системи. В свою чергу пертинентність визначає ступінь відповідності між очікуваннями користувача і результатами пошуку.

Будь-який користувач пошукої системи, вводячи той або інший запит, розраховує на результат, відповідний його мотивам. Сьогодні вже не користувач вчиться «розуміти» машину, а машина користувача. Але пошукові системи не в змозі уточнити (деталізувати) запит. В нас, людей, ця можливість є. Відповідно, ми можемо замінити кількість інформації якістю.

Для заглиблення в питання "релевантність - пертинентність" рекомендуємо почитати:

1.    Струнгар А. Пертинентність ірелевантність інформаційних ресурсів при пошуку інформації в електронних бібліотеках / Артур Струнгар // Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. – 2014. –  Вип. 39. – С. 407-416.
2.    Релевантність комунікацій та контенту – ЯК? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mautic.appau.org.ua/asset/41:bilaknigarelevantnist-komunikacij-ta-kontentu---akpdf

Ідеальна модель, визначена основоположником науково-технічної інформатики К. Муерсом може виглядати наступним чином: “Ідеальна інформаційно-пошукова система – це система, яка з документального фонду видає лише ті і всі ті документи, які б відібрав сам користувач, якби він міг уважно прочитати кожен з них”.

Для нас, бібліотечних фахівців, немає межі досконалості.

Немає коментарів:

Дописати коментар